• GRATIS BEZORGING VANAF €75
  • BETAAL ZOALS JE WILT, vooraf of achteraf
  • SINDS 1962 VOOR SPORTCLUBS & PARTICULIEREN
  • COMPLEET ASSORTIMENT VOOR JOUW SPORT
Advies nodig? bel: 0314-325624
Swipe to the left

De voordelen van buiten spelen

7 juni 2019

Je beste jeugdherinneringen? Buiten in het speeltuintje, of stoeprandje spelen op straat!

Tegenwoordig wordt er veel op de tablet gespeeld, maar buitenspelen heeft heel veel voordelen. Uit onderzoek blijkt dat jongens als ze jong zijn, meer buitenspelen dan meisjes. Als ze ouder worden, is dat omgekeerd. Tablets, computers, mobiele telefoons, games: Kinderen gamen en internetten heel wat af. In deze blog vertellen we e.e.a. over de voordelen van buitenspelen en welke producten buitenspelen stimuleren.

Beweging

Wanneer een kind buiten speelt, beweegt het meer en ontwikkelt het zich zowel lichamelijk als geestelijk. 14 procent van de jongens en 17 procent van de meisjes tussen 4 en 15 jaar is te dik. Kinderen die minimaal één uur per dag buitenspelen zijn aantoonbaar fitter en beter op gewicht.

Bewegen en buitenspelen is een manier om overgewicht en diabetes bij kinderen tegen te gaan.

Kinderen ‘ moeten’ elke dag minimaal één uur matig intensief bewegen. 80% van de kinderen voldoet niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB). Want als je niet goed bent in bewegen, ga je er misschien ook sneller mee stoppen. Ook verlaagt buitenspelen het stressniveau. Minimaal een uur buitenspelen geldt ook voor hele kleine kinderen, stimuleer je kind van jongs af aan om veel te bewegen en naar buiten te gaan. Laat je kind vanaf twee jaar daarom zoveel mogelijk zelf (laat de buggy thuis) Kinderen van twee tot vier jaar kunnen goed 1 tot 3 km lopen. Onderzoek van TNO laatzien dat een kind dat met 3 maanden en met 2 jaar te zwaar is, ook een verhoogde kans heeft om overgewicht of obesitas te houden op de basisschool. Loop naar de supermarkt, wandel naar de speeltuin, ga bloemen plukken in het park en speel voetbal in de tuin, zo kom je makkelijk aan een uur beweging.

Motorische ontwikkeling

Door buiten te spelen kunnen kinderen beter ruimte, diepte, afstand en snelheid inschatten.

Ze ontwikkelen zo op speelse wijze hun motorische en sociale vaardigheden. Want van tikkertje, knikkeren, fietsen en skaten leer je een hoop.

De motorisch ontwikkeling is onder te verdelen in de grove en fijne motoriek. Bewegingen als lopen, zwemmen en klimmen vallen onder de grove motoriek. Bewegingen met de handen en vingers waar meer aandacht of concentratie voor nodig zijn zoals schrijven, knippen of bloemen plukken zijn een onderdeel van de fijne motoriek. De grove en fijne motoriek van kinderen zijn nauw met elkaar verbonden. Verhoog de fysieke activiteit van je kind.Dit kan door hem/haar meer buiten te laten spelen, sporten of bijvoorbeeld door op de fiets of lopend naar school te gaan.

Buitenspelen biedt veel mogelijkheden voor kinderen om zich motorisch te ontwikkelen. Ze ontwikkelen meer lichamelijke behendigheid en spieren. Kinderen hebben in de natuur meer vrijheid om te bewegen en te oefenen met balanceren/ evenwicht. Sommige dingen kunnen kinderen alleen buiten ervaren. Buiten ervaar je de ruimte, het weer (hoe komt een bal aan met veel wind), de natuur, het licht, het geluid en de grond heel anders. Daarnaast geeft spelen in de natuur kinderen vooral ook veel plezier en ontspanning. Dit helpt bij het welbevinden en de gezondheid van kinderen.

Motorische vaardigheden worden al geoefend in spontaan spel. Rennen, klimmen, springen, rollen, duwen, fietsen, vallen. Ook bouwen vereist naast concentratie een goede oog-handcoördinatie en een goede motoriek. De motorische ontwikkeling gaat met vallen en opstaan. Zorg voor een veilige omgeving en laat kinderen weten dat je in de buurt bent om eventueel te helpen. Laat kinderen echter zelf om de hulp vragen en bied het niet te snel aan. Houd er rekening mee dat jonge kinderen graag bewegen, maar snel moe zijn omdat ze nog niet altijd over voldoende spierkracht beschikken.

Beter slapen en eten

Kinderen die regelmatig lekker buitenspelen zijn meer tevreden, eten beter, slapen beter en ontwikkelen zich beter! Onderzoek heeft aangetoond dat te veel beeldschermtijd zorgt voor slaapgebrek bij kinderen. Dit komt door het felle licht dat van het scherm afkomt. Een gezonde slaap is belangrijk.

Buitenlucht en meer bewegen, zorgen ook voor een goede nachtrust. Door iedere dag minstens 30 /60 minuten actief te zijn en te zorgen voor een goede conditie val je sneller in slaap en zorgt ervoor dat je vooral ook dieper slaapt. En hoe dieper je slaapt, hoe beter je ”accu” oplaad. Hoe langer je in een diepe slaap bent, des te meer herstel er plaats vindt in je lichaam en geest. Door slaap kunnen we ook beter onthouden wat we overdag geleerd hebben.

Je ziet bijvoorbeeld tijdens een vakantie wanneer je veel meer tijd buiten doorbrengt dat de kinderen veel beter gaan eten en slapen.

Sociale ontwikkeling

Het maken van vrienden en samen zijn met vrienden is één van de redenen waarom kinderen buitenspelen. Vrienden kunnen elkaars zelfvertrouwen vergroten door elkaar te stimuleren en aan te moedigen. Onderzoek van de Oxford University voegt daar nog aan toe dat buitenspelen de kans op angst en depressie vermindert en het probleemoplossend vermogen en het zelfvertrouwen bevordert. Ze leren ze al op jonge leeftijd hoe ze met elkaar moeten omgaan. Met wie ga ik spelen vandaag? Wie wil er met mij spelen? Wat gaan we doen? Op straat worden ruzies gemaakt én opgelost. Kinderen die vaak buiten spelen met leeftijdsgenootjes vinden het makkelijker om conflicten op te lossen. Daarnaast staan ze sterker in hun schoenen. Buiten spelen zorgt dus ook voor zelfstandigheid bij kinderen.

Betere ogen

In de afgelopen tijd is het aantal kinderen dat bijziend is gestegen van 1 op de 4 naar 1 op de 2. Natuurlijk kan een brilletje bijziendheid oplossen, maar voorkomen is beter dan genezen. Uit veel experimenten blijkt dat licht een signaal is voor het oog om te stoppen met groeien. Bijziendheid kan ontstaan als een kind veel leest, gamet of op een tablet of smartphone kijkt. Kinderen brengen steeds meer tijd door achter een scherm, waardoor het niet gek is dat het aantal bijziende kinderen groeit. Buiten zijn is goed voor de ogen, door de grotere kijkafstanden hoeven de ogen zich minder in te spannen. Maar belangrijker nog is dat daglicht dopamine vrijmaakt in het netvlies, en dat remt de groei van het oog.

Bijziendheid is niet omkeerbaar, maar door je gedrag aan te passen kun je het proces van achteruitgang wel afremmen of zelfs helemaal stoppen. Kinderen zouden per dag minimaal twee uur buiten moeten zijn. Ze kunnen beter een buitensport doen dan een binnensport. Lezen is natuurlijk goed voor hun ontwikkeling, maar de leesafstand moet niet kleiner worden dan dertig centimeter, en zou niet langer dan een half uur achtereen mogen. Andere voordelen voor het lichaam: Buitenspelen zorgt voor een sterk gebit en sterke botten zorgt door de vitamine D die je aanmaakt door zonlicht.

Kinderen die in een groene omgeving wonen komen minder vaak bij de huisarts komen.

Stimuleren van buitenspelen

  • Geef het goede voorbeeld. Kijk niet steeds op je telefoon
  • Ga samen fietsen, wandelen, bloemen plukken
  • Zorg voor geschikte weerbestendige buitenkleding zoals softshell jacks en skibroeken
  • Verzin leuke spellen voor buiten, met behulp van bijvoorbeeld doeltjes of trampolines
  • Maak je tuin interessant met bijvoorbeeld een kweekkas of waterbaan
  • Probeer vrienden te maken in de buurt

Ruimte om te spelen

Buitenspeeldag. Eén keer per jaar – meestal op de tweede woensdagmiddag in juni – sluiten gemeentes in heel Nederland straten af, zodat kinderen voor één keer veilig en ongehinderd door het verkeer buiten kunnen spelen. 1/3 van de kinderen speelt op een speelplaats en 2/3 op de stoep of een grasveld. 25 jaar geleden was buitenspelen de gewoonste zaak van de wereld. Ouders hielden hun kleintjes onder toezicht in eigen tuin of straat, of gingen met ze naar een park of speeltuin. Zo rond de 6, 7 jaar werden ze langzaam maar zeker voorbereid op zelfstandig buitenspelen.

Buitenspelen is een onderwerp dat door steeds meer partijen onder de aandacht wordt gebracht. Jantje Beton, Veilig Verkeer Nederland en de Nationale Buitenspeeldag zijn instanties die pleiten voor betere voorzieningen. Ook het bedrijfsleven zet zich in voor meer bewegingsruimte voor de jeugd. Calvé organiseert bijvoorbeeld jaarlijks in samenwerking met de KNVB straatvoetbaltoernooien, waar veel belangstelling voor bestaat. Een goed initiatief!

Wat kunnen ze aan per leeftijd?

4-6 jaar

De motoriek van kleuters is volop in ontwikkeling. Jonge kinderen hebben weinig besef van gevaar en kunnen impulsief reageren. Daarom zijn toezicht en begeleiding belangrijk. Wijs kinderen op de risico's, maar verbied niet te veel. Binnen een vertrouwde, begrensde omgeving kunnen ze dan goed zelfstandig spelen. Favoriet bij kleuters: water, zand, natuurlijke materialen, klim- en speeltoestellen, stoepkrijt.

6-9 jaar

Op deze leeftijd willen ze vooral motorische grenzen verleggen. Ze weten beter wat wel en niet mag, maar hebben duidelijke afspraken nodig over hoe ver en hoe lang ze zonder toezicht van huis mogen. Hun voorkeur gaat uit naar fietsen, (voet)ballen, skaten, spelletjes, speeltuin en jeugdlandjes

9-12 jaar

Ze willen zelfstandiger op pad. Ontmoetingen met anderen worden steeds belangrijker. Ook wordt het verschil tussen jongens en meisjes groter. Het liefst gaan ze 'verder weg'. Naar een terrein waar ze kunnen crossen met hun fiets, naar een voetbalveldje of een braakliggend veld.