• GRATIS BEZORGING VANAF €75
  • BETAAL ZOALS JE WILT, vooraf of achteraf
  • SINDS 1962 VOOR SPORTCLUBS & PARTICULIEREN
  • COMPLEET ASSORTIMENT VOOR JOUW SPORT
Advies nodig? bel: 0314-325624
Swipe to the left

Schoolsport, een leerzame ervaring op vele fronten

13 april 2022

Er is een sport waar elk kind dol op zal zijn. Meestal beginnen kinderen te sporten op school gedurende de gymles. Hier leren kinderen welke sport ze leuk vinden. ‘Intrinsiek gemotiveerd’ zijn houdt in dat je je sport beoefent voor je eigen plezier.

Het is belangrijk voor ons dat we 'intrinsiek gemotiveerde' praktijken promoten voor de leeftijden van de kinderen, aangezien het bewezen is dat wanneer kinderen deelnemen aan sport voor plezier en voldoening, ze zich doorgaans meer concentreren op hun vaardigheidsverbetering en groei dan op beloning.

Er zijn veel positieve kanten aan het feit dat kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn, het wordt bijvoorbeeld geassocieerd met:

-Betere taakgerelateerde focus

-Minder stress/angst als er fouten worden gemaakt

-Meer zelfvertrouwen en zelfredzaamheid

-Leer beter omgaan met hindernissen of mislukkingen

-Grotere tevredenheid

Dit zijn gedragingen die we kinderen zien gebruiken, niet alleen in de sport, maar ook in hun sociale interacties en schoolervaringen.

Bij schoolsport wordt soms ervaren dat kinderen behoorlijk van streek raken wanneer hun team verliest. Bijvoorbeeld het verliezen van een hockeywedstrijd of het missen van een penalty in voetbal. Dit is een volkomen normale reactie voor jonge kinderen, aangezien een van hun primaire doelen is om te zien dat hun ouder/voogd/coach blij is met hun inspanning en trots is op hun prestatie, zodat ze een beloning of lof kunnen ontvangen. Dit wordt 'extrinsieke motivatie' genoemd en suggereert simpelweg een hoger respect voor de competitieve kant van sport en meer focus op een beloning.

Hoewel dit op geen enkele manier een slechte eigenschap is om te hebben, kan het jonge kinderen overweldigen en betekenen dat ze zich niet zo goed kunnen concentreren op het leuke aspect van de sport. Bij schoolsport wil je juist als leraar effectieve en positieve rolmodellen zijn voor de kinderen bij het bevorderen van intrinsieke motivatie, hier zijn enkele manieren waarop dat gedaan kan worden.

Inzetten bij wedstrijden waar er ook verloren kan worden en in plaats van minachtende opmerkingen te maken, het andere team feliciteren. Kinderen gaan dit voorbeeld volgen, wat resulteert in minder stres gerelateerde tranen na een verlies.

Hoewel we ernaar streven om de kinderen zo gelukkig en betrokken mogelijk te houden bij de sport, is het belangrijk dat ze leren hoe ze op hun eigen kunnen een goede tweede plaats kunnen behalen.

Met schoolsport worden inspanningen geprijsd en niet resultaten. Zelfs als de kinderen 2e zijn geworden, zorgen we ervoor dat specifieke prestaties voor elk kind in die wedstrijd worden benadrukt.

Hoewel inspanningen kinderen kunnen helpen als het om sport gaat, stellen we vaak voor dat ze thuis oefenen wat ze leren in de klas. Hier zijn enkele manieren waarop je mogelijk thuis kunt helpen

- Geef non-verbale en verbale positieve bekrachtiging op basis van het specifieke gedrag van de kinderen.

-Erken de specifieke bijdrage van kinderen aan de training of het team; je informeert kinderen positief over hun kunnen.

-Werk samen om individuele en teamdoelen te stellen die uitdagend en realistisch zijn.

-Hoe meer sporters competentie en succes ervaren door hun eigen acties en vaardigheden, hoe groter hun ‘intrinsieke motivatie’. Zelfs met 'Extrinsieke beloningen' zullen kinderen die het gevoel hebben hun gedrag onder controle te hebben, meer tevreden zijn en meer geneigd zijn om deel te nemen.